Verbonden partijen
Bestuur en Ondersteuning
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ) | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ. Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep). | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de vier gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2018 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 29%. | ||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld | ||||||||||||||||||
Jaarverslag | GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het jaarverslag over het afgelopen jaar. | ||||||||||||||||||
Aandeel Bloemendaal |
| ||||||||||||||||||
Meerjarenraming |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | ICT GBKZ zal in 2018 de aansluiting op het platform ‘Mijn overheid’ en het digitaal loket voorbereiden. Fiscaal beleid In 2018 zullen weer bilaterale gesprekken met alle vier gemeenten plaatsvinden om samen tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen. Ambtelijke samenwerking Zandvoort met Haarlem Zandvoort blijft deelnemer van de gemeenschappelijke regeling GBKZ. Wel heeft de ambtelijke samenwerking met Haarlem consequenties voor de ICT van GBKZ. Via overleg tussen Haarlem, Zandvoort en GBKZ is hier al aandacht voor. Uittreding Haarlemmerliede De definitieve besluitvorming tot de fusie van Haarlemmerliede met Haarlemmermeer is afgerond. Dit betekent dat Haarlemmerliede per 1 januari 2019 zal uittreden uit de gemeenschappelijke regeling GBKZ. Cocensus zal als ontvangende partij het proces van de uittreding begeleiden. |
Bestuur en Ondersteuning
Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking automatisering 2015 (GRIT) | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal en Heemstede. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn; | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 45,67% van het totaal van deze GR. | ||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT van start gegaan. De gemeente Bloemendaal neemt afgerond 46% van de GRIT kosten voor zijn rekening en Heemstede de resterende 54%. In 2017 lag de focus op het inrichten en in gebruik nemen van de gezamenlijke ICT infrastructuur. In juli is de front end (ontsluiting van applicaties en data) in gebruik genomen. Eind 2017 zullen alle back end servers (waar de applicaties op draaien) op de oude hardware zijn gemigreerd naar de nieuwe omgeving, waarna de oude hardware kan worden uitgezet. Dit project blijft druk leggen op de afdeling en zorgt voor uitstel van andere noodzakelijke werkzaamheden. De druk in 2018 zal daarom groot blijven. In 2018 zal de integratie van systemen verder worden opgepakt. Daarbij zal de focus meer liggen op verdere professionalisering en harmonisering van de werkprocessen en de informatiebeveiliging. In het kader van harmonisatie zal in 2018 het netwerkontwerp worden aangepast en worden beide netwerken op elkaar afgestemd. Tevens worden in 2018 (i.p.v. in 2017) de basisnetwerkcomponenten vervangen, zodat een stabiel, toekomstbestendig netwerk wordt verkregen. Netwerkmonitoring, waarbij het netwerk 24*7 in de gaten wordt gehouden, wordt in 2018 uitgerold. Ook na de samenvoeging van teams automatisering van Bloemendaal en Heemstede is GRIT niet groot genoeg om alle benodigde kennis van alle verschillende platforms en systemen in huis te hebben. De leiding van GRIT heeft half 2017 een advies aan de gemeentesecretarissen gegeven over de toekomst van GRIT. De basis van dit advies zal per onderdeel worden bekeken of outsourcing hiervan de beste optie is. Om tot uitbesteding te komen zal externe begeleiding en inhuur van externe capaciteit noodzakelijk zijn. Hiervoor worden in 2018 extra kosten gemaakt, totdat het proces van outsourcing geheel is afgerond. Deze kosten worden via de GRIT verdeelsleutel verdeeld tussen Bloemendaal en Heemstede. Er moet nog veel gebeuren en in een behoorlijk tempo. Daarbij zijn de ambities bescheiden, maar voor de meeste projecten geldt dat ze noodzakelijk zijn. Hiervoor zijn substantiële middelen nodig. |
Bestuur en Ondersteuning
NV Bank Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | De NV Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | 21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen) | ||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Gezien de aanhoudende onzekerheden acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte netto winst 2017. Onder invloed van onzekerheid over hun toekomstige inkomsten en verplichtingen zijn de kernklanten van de bank relatief terughoudend met nieuwe investeringen. Het Rijk heeft een groot aantal taken gedecentraliseerd naar gemeenten. Mede daardoor is de afhankelijkheid van inkomsten vanuit het Rijk en het gemeentefonds toegenomen. Het afgelopen jaar was sprake van een verbetering van de financiële positie van woningcorporaties. De beleidsmaatregelen die zijn ingezet naar aanleiding van de verhuurdersheffing hebben hun effect, maar hebben geleid tot minder investeringen in zowel nieuwbouw als bestaand bezit. De zorgsector kenmerkt zich als een complex krachtenveld met een hoge mate van regeldruk. Het Rijk heeft zich deels teruggetrokken uit deze sector en belegt financiële risico’s zoveel mogelijk bij de partijen zelf. Onder invloed van deze ontwikkelingen daalde de kredietvraag, maar bleef het hoge marktaandeel op peil. |
Bestuur en Ondersteuning
Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | 16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen) | ||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Het college heeft besloten om de aandelen in het energiebedrijf in principe te willen verkopen, en wint hierover de wensen en bedenkingen van de raad in. Verwacht wordt dat na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 definitieve verkoop aan de orde is. Mochten de aandelen worden verkocht, dan moet het verlies aan structurele baten worden opgevangen (de helft van de raming, ongeveer € 175.000). |
Bestuur en Ondersteuning
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk) | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Haarlemmerliede, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland) | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stg. Rijk. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | In 2018 neemt Bloemendaal 6,63% van de totale kosten voor zijn rekening. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874. | ||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Ten opzichte van de begroting 2017 stijgen de deelnemersbijdragen met € 99.000. Dit is vooral het gevolg van stijgende personeelslasten. De bijdrage van de gemeente Bloemendaal stijgt van € 135.311 naar € 143.282. De dienstverlening aan Zandvoort en Haarlemmerliede wordt gestaakt. |