Selecteer een alinea
Meerjarenbegroting
Meerjarenbegroting 2018-2021
Na het vaststellen van de Kadernota 2018 is een aanvang gemaakt met het opstellen van de begroting 2018 -2021. In de begroting wordt beleid uitgezet op basis van verwachte financiële mogelijkheden. De financiële positie is vaak onzeker omdat deze niet alleen afhankelijk is van de inzet / realisatie van eigen beleid, maar ook van de invloed van rijksbeleid, economische en nieuwe ontwikkelingen.
UITKOMSTEN MEERJARENBEGROTING 2018 - 2021
- = nadeel | ||||||
+ = voordeel | ||||||
MEERJARENBEGROTING 2 0 1 8 - 2 0 2 1 x € 1.000 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
1 | Stand meerjarenbegroting in PRIMAIRE begroting 2017 | 292 | 293 | 568 | 568 | |
a | Reeds genomen raadsbesluiten na begrotingsvaststelling: | -89 | -89 | -89 | -89 | |
b | Voorjaarsnota 2017 (structureel) | 190 | 163 | 172 | 172 | |
c | Mutaties meerjarenbegroting 2018-2021 (saldo lasten en baten) | -247 | -17 | -457 | -608 | |
2 | BIJGESTELDE STAND meerjarenbegroting 2018-2021 | 146 | 350 | 194 | 43 | |
d | Nog vast te stellen nieuwe voorstellen door de raad | -883 | -447 | -331 | -163 | |
3 | BIJGESTELDE STAND meerjarenbegroting 2018-2021 inclusief nieuwe voorstellen | -736 | -97 | -137 | -121 | |
Eliminatie opgenomen incidentele lasten en baten | 814 | -456 | -592 | -739 | ||
Saldo materieel na correctie incidentele lasten en baten | 78 | -553 | -729 | -860 |
De begroting 2018 begint met de bekende saldi uit de Voorjaarsnota 2017.
Vervolgens treft u in deze consolidatie regels aan met de saldi mutaties (regel c) en nog vast te stellen nieuwe voorstellen (d). Regel 3 geeft de bijgestelde stand aan, inclusief incidentele effecten. De laatste regel geeft het saldo weer voor incidentele lasten en baten en is van belang voor inzicht in het materieel begrotingsevenwicht.
In 2018 is de begroting materieel in evenwicht. Vanaf 2019 is de meerjarenraming niet sluitend. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door het wegvallen van de opbrengst precario op netwerken. In het najaar wordt een plan van aanpak aangeboden hoe de verliezen eventueel kunnen worden opgevangen.
Mutaties
Op grond van de kadernota 2018 en geschetste nieuwe, autonome ontwikkelingen, zijn financiële mutaties in de begroting verwerkt. Deze worden toegelicht in de begroting als een mutatie (of met elkaar samenhangende mutaties) groter is dan € 100.000. Een van de mutaties is aframing van de precario op netwerken. Vanaf 2017 mogen tarieven niet verhoogd worden (daar was al vanuit gegaan in de meerjarenbegroting). Vanaf 2027 wordt precario op netwerken vrijwel zeker volledig afgeschaft.
In de Meerjarenbegroting 2018-2021 is een structurele taakstelling verwerkt van ruim € 89.000 (resterende taakstelling gemeentelijke huisvesting). Het voordeel hiervan is verwerkt in het saldo.
Nieuwe voorstellen
Wij doen u een aantal nieuwe voorstellen, waaronder investeringsvoorstellen. In het financiële overzicht (regel d) ziet u de impact daarvan in de regel ‘ nog vast te stellen nieuwe voorstellen’. Nieuwe voorstellen met de grootste financiële impact zijn lasten voor zowel technische ICT-infrastructuur als applicaties als voor uitbreiding van de vaste formatie. Deze kosten zijn minimaal noodzakelijk om de continuïteit van de organisatie te waarborgen.
Meerjarenbegroting
Uitgangspunten
BUDGETTAIR KADER 2018-2021
Naast de hiervoor genoemde grondslagen is de meerjarenbegroting 2018 - 2021 opgesteld met inachtneming van de in de Kadernota 2018 aangegeven financiële kaders. De kaders treft u hieronder aan:
Onderwerp | Voorstel |
---|---|
Sluitende begroting | Het doel is een jaarlijks duurzaam materieel begrotingsevenwicht te bewerkstelligen. Dit houdt in dat de meerjarige structurele lasten door meerjarige structurele baten worden gedekt. |
Interne budgetregels | Voorstellen met structurele financiële gevolgen worden niet tussentijds, maar alleen bij de begroting, in behandeling genomen. Tussentijdse voorstellen binnen het beleid van de raad worden alleen bij Voor- en Najaarsnota behandeld mits ze onvoorzien, onvermijdbaar en onuitstelbaar zijn en bovendien incidenteel van aard. Voor nieuwe voorstellen buiten het beleid van de raad dient, conform de financiële verordening, een apart raadsvoorstel te worden gemaakt. |
Ontwikkeling financiering en (toe te rekenen) rente | De rekenrente voor de begroting 2018 vast te stellen op 2,0%. |
Autonome ontwikkelingen (inwoners/woningen) | In de meerjarenbegroting wordt voor zover mogelijk rekening gehouden met autonome ontwikkelingen inwoners/woningen die uit bouwprojecten voortvloeien. De zogenoemde volume-aanpassingen. Hierbij wordt er bovendien vanuit gegaan, dat tegenover de stijging van de baten (OZB + Algemene uitkering), een stijging van de lasten staat wegens infrastructurele en sociaal maatschappelijke kosten. De budgethouders dienen dit aan te geven. |
Loon-/prijscompensatie | 1. De personeelsbudgetten worden vanaf 2018 jaarlijks met 2,4% geïndexeerd; 2. De prijsgevoelige budgetten worden vanaf 2018 met 1,6% verhoogd; 3. De subsidies worden vanaf 2018 met 1,6% verhoogd. |
Gemeentefonds | De effecten van de mei/juni circulaire 2017 zijn nog niet bekend ten tijde van opstellen van de kadernota. Zie verder onder het hoofdstuk 4 ‘Ontwikkelingen’. |
Relatie WOZ-herwaardering met OZB-tarieven | Als in het WOZ-tijdvak (1-1-2016 tot 1-1-2017) sprake is van hogere waardestijgingen/-dalingen, dan vindt, rekening houdend met, de beschikbare belastingcapaciteit een verrekening plaats via een evenredige verlaging/verhoging van de OZB-tarieven 2018. Hierdoor is er geen sprake van een structurele meer-/minderopbrengst m.i.v. 2018 als gevolg van de mutaties in de belastingcapaciteit. |
Heffingen/belastingen | Continuering van bestaand beleid: 1. De OZB, gewone precariobelasting, toeristenbelasting en leges worden in 2018 trendmatig met 2,0% verhoogd. Op grond van de gegevens uit de mei/juni circulaire 2017 kan dit percentage nog worden aangepast (NB: precario op netwerken mag vanaf 2017 naar verwachting niet verder verhoogd worden); De overige inkomsten heffingen, huren en belastingen worden ook met het gemiddelde van loonkosten en materiële kosten verhoogd (2,0%); 2. De parkeerbelastingen worden in 2018 met € 0,05 per uur verhoogd (of met eenzelfde verhoging als de gemeente Zandvoort); 3. De afvalstoffenheffing, rioolheffing en grafrechten worden slechts trendmatig verhoogd indien het niveau van 100% kostendekkendheid nog niet is bereikt. 4. Het beleid is om de tarieven toeristenbelasting en parkeertarieven van de gemeente Zandvoort als uitgangspunt te nemen. |
Investeringen | Er worden voor de periode 2018-2021 alleen investeringen in de begroting geraamd die in het betreffende begrotingsjaar ook tot uitvoering komen. Bij de aanlevering voor de begroting worden op basis van concrete plannen van aanpak (capaciteit, tijd en geld) voorstellen ingediend om opname van de investeringen in de meerjarenbegroting te bewerkstelligen. In geval van zeer hoge urgentie kan van deze beleidslijn worden afgeweken. D.w.z. dat de gemeente of derden bij uitstel risico’s lopen waaruit mogelijk ook schadeclaims kunnen voortvloeien. Bij ‘ontwikkelingen’ wordt u over (nieuwe) investeringen geïnformeerd. |
Eigendommen | De opbrengsten eigendommen (verkochte woningen) en andere activa worden toegevoegd aan de flexibele algemene reserve en de bestemmingsreserve 'afbouw schulden'. De opbrengsten worden gebruikt voor het aflossen van schulden voor zover de flexibele reserve meer dan 3% van het begrotingstotaal bedraagt. Bij het opstellen van de jaarrekening wordt beoordeeld of de omvang van de flexibele algemene reserve tenminste 3% van het begrotingstotaal bedraagt. Zo nodig wordt de flexibele reserve aangevuld uit de bestemmingsreserve afbouw schulden. |
Ontwikkeling schuldpositie / investeringsplafond | De schuldpositie van de gemeente staat onder druk. De ontwikkeling van de schuld van de gemeente wordt gevolgd door opname van een set financiële kengetallen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. De meeste schulden worden gemaakt voor investeringen. De gemeenteraad heeft op 3 november 2016 besloten om te streven naar een bruto schuld van maximaal € 40 miljoen en een solvabiliteit van 50%. Er dient een integrale afweging te worden gemaakt tussen de meerjaren investeringen enerzijds en het beoogde schuldniveau anderzijds. |
Meerjarenbegroting
Grondslagen
Grondslagen
Exploitatiebegroting
Het Besluit Begroting Verantwoording (BBV) schrijft o.m. voor dat het begrotingsstelsel van baten en lasten van toepassing is voor de gemeentebegroting en dat de begroting structureel in evenwicht moet zijn. Dit houdt feitelijk in, dat de jaarlijks terugkerende lasten gedekt moeten worden door jaarlijks terugkerende baten.
Uitgangspunten BBV
Belangrijke uitgangspunten in het BBV voor het opstellen van begroting en rekening zijn, dat:
- baten en lasten op dezelfde wijze worden gerangschikt;
- baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben;
- dat activa worden gewaardeerd en afgeschreven conform door uw raad vastgestelde richtlijnen.
Deze richtlijnen zijn opgenomen in de financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet.
- vanaf 2017 rentomslagstelsel verplicht;
- vanaf 2017 moeten nieuwe investeringen met maatschappelijk nut geactiveerd worden;
- vanaf 2017 worden overheadkosten inzichtelijk gemaakt.
Verordening Financieel Beheer
In de Verordening financieel Beheer Bloemendaal zijn de volgende waarderingsgrondslagen opgenomen:
1. | Geactiveerde kosten voor onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief en het saldo van agio en disagio worden ineens afgeschreven, tenzij de raad overeenkomstig het bepaalde in artikel 60 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) hiervan afwijkt; | ||||
2. | Kosten voor het afsluiten van geldleningen worden direct ten laste van de exploitatie gebracht; | ||||
3. | De materiële vaste activa met economisch nut worden op basis van de economische levensduur lineair afgeschreven conform onderstaande termijnen: | ||||
Gronden en terreinen | Termijn | ||||
Grond | Niet | ||||
Woonruimten | |||||
Woonwagens | 25 jaar | ||||
Nieuwbouw | 40 jaar | ||||
Renovaties, verbouwingen en uitbreiding | 25 jaar | ||||
Bedrijfsgebouwen | |||||
Nieuwbouw | 40 jaar | ||||
Renovaties, verbouwingen en uitbreiding | 25 jaar | ||||
Nieuwbouw semi-permanente gebouwen | 15 jaar | ||||
Noodlokalen | 5 jaar | ||||
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken | |||||
Vanuit het vGRP (verbreed Gemeentelijk RioleringsPlan): | |||||
Hoofd- en minigemalen en drainagepompen bouwkundig | 20 jaar | ||||
Hoofd- en minigemalen en drainagepompen mechanisch elektrisch | 7 jaar | ||||
Pompen diepdrainage | 5 jaar | ||||
Minizuiveringssysteem | 10 jaar | ||||
Bron diepdrainage | 15 jaar | ||||
Drainage | 15 jaar | ||||
Persleidingen (riolering, drainage en afwatering) | 20 jaar | ||||
Drukriolering | 20 jaar | ||||
Infiltratieriool | 30 jaar | ||||
Riolering, randvoorzieningen (bergbezinkbassin), duikers en drainage-afvoerleidingen | 35 jaar | ||||
Aanleg begraafplaatsen | 40 jaar | ||||
Sportvelden: | |||||
kunstgras: |
| 10 jaar | |||
| 20 jaar | ||||
| 35 jaar | ||||
natuurgras: |
| 10 jaar | |||
| 15 jaar | ||||
Vervoermiddelen | |||||
Auto’s en zwaar materieel | 8 jaar | ||||
Machines, apparaten en installaties | |||||
Parkeermeters | 8 jaar | ||||
Gereedschap en hulpmiddelen | 10 jaar | ||||
Voorzieningen / technische installaties gebouwen | 15 jaar | ||||
Overige materiële vaste activa | |||||
Automatiseringsprojecten (hard- en software) | 3 jaar | ||||
Meubilair, inventaris en kantoorapparatuur | 10 jaar | ||||
4. | Investeringen met maatschappelijk nut worden lineair afgeschreven conform onderstaande termijnen: | ||||
Verkeersregelinstallaties | 15 jaar | ||||
Aanleg en onderhoud van wegen, fiets- en voetpaden | 25 jaar | ||||
Openbare verlichting: |
| 45 jaar | |||
| 15 jaar | ||||
Civiele kunstwerken (bruggen): |
| 25 jaar | |||
| 50 jaar | ||||
Beschoeiingen | 30 jaar | ||||
5. | De start van de afschrijving van een activum begint in het begrotingsjaar dat volgt op het jaar waarin het actief gereed komt dan wel verworven wordt; | ||||
6. | In afwijking van het bepaalde in lid 3 worden activa anders dan gronden en terreinen met een afzonderlijke verkrijgingprijs van minder dan € 25.000 niet geactiveerd; | ||||
7. | De in lid 3 opgenomen afschrijvingstermijnen zijn niet van toepassing op reeds gerealiseerde / geactiveerde investeringen van vóór 1 januari 2004; | ||||
8. | Componentenbenadering; | ||||
9. | Van een materieel vast actief kunnen vanaf 1 januari 2011 samenstellende delen afzonderlijk worden afgeschreven op basis van het individuele waardeverloop van die delen. Per samenstellend deel kan de economische gebruiksduur namelijk sterk verschillen. Bijvoorbeeld verwarmingsinstallaties (15 jaar), verbouwing (25 jaar) en inventaris (10 jaar) van een schoolgebouw. De componentenbenadering wordt toegepast indien er sprake is van substantieel verschillende afschrijvingstermijnen; |
Financiële vaste activa
De aan derden verstrekte geldleningen zijn gewaardeerd tegen nominale waarde.
Belegde middelen
De gemeente heeft geen middelen uitstaan.
Vlottende activa
- De voorraden worden gewaardeerd tegen aanschaffingsprijs.
- De vorderingen en de liquide middelen zijn gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Vreemd vermogen
- De langlopende schulden hebben een looptijd van 1 jaar en 1 dag of langer.
- De kortlopende schulden zijn gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Meerjarenbegroting
Recapitulatie programma's
Lasten | Baten | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kolom | Kolom | Kolom | Kolom | ||||||||||||
(Bedrag x € 1.000) | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 5-1 | 6-2 | 7-3 | 8-4 | |||
Programma's excl. | Begr. | Begr. | Begr. | Begr. | Begr. | Begr. | Begr. | Begr. | Begr. | Begr. | Begr. | Begr. | |||
Bestuur en ondersteuning | -11.597 | -11.755 | -12.256 | -12.648 | 32.018 | 32.594 | 33.129 | 33.618 | 20.422 | 20.839 | 20.873 | 20.970 | |||
Veiligheid | -2.021 | -2.037 | -2.042 | -2.058 | 12 | 12 | 12 | 13 | -2.009 | -2.024 | -2.030 | -2.046 | |||
Verkeer, vervoer en waterstaat | -3.334 | -3.397 | -3.458 | -3.502 | 114 | 115 | 116 | 117 | -3.220 | -3.283 | -3.342 | -3.386 | |||
Economie | -393 | -401 | -409 | -417 | 969 | 988 | 1.008 | 1.028 | 576 | 587 | 599 | 611 | |||
Onderwijs | -2.038 | -2.058 | -2.077 | -2.107 | 177 | 179 | 181 | 183 | -1.862 | -1.879 | -1.896 | -1.923 | |||
Sport, cultuur en recreatie | -5.050 | -5.147 | -5.203 | -5.302 | 1.054 | 1.076 | 1.095 | 1.116 | -3.996 | -4.072 | -4.108 | -4.185 | |||
Sociaal domein | -14.060 | -13.861 | -13.879 | -13.985 | 3.854 | 3.617 | 3.547 | 3.548 | -10.206 | -10.245 | -10.331 | -10.437 | |||
Volksgezondheid en milieu | -7.026 | -7.304 | -7.422 | -7.598 | 7.225 | 7.513 | 7.645 | 7.839 | 199 | 209 | 223 | 241 | |||
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | -1.374 | -1.404 | -1.435 | -1.466 | 1.064 | 1.084 | 1.106 | 1.127 | -311 | -320 | -329 | -339 | |||
Totaal | -46.893 | -47.365 | -48.182 | -49.083 | 46.486 | 47.179 | 47.839 | 48.589 | -407 | -187 | -343 | -494 | |||
Toev./ onttrekking | |||||||||||||||
Programma 0 | 297 | 297 | 297 | 297 | 297 | 297 | 297 | 297 | |||||||
Programma 1 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | |||||||
Programma 2 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |||||||
Programma 4 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | |||||||
Programma 5 | 61 | 44 | 44 | 44 | 61 | 44 | 44 | 44 | |||||||
Programma 7 | -55 | -56 | -57 | -57 | 203 | 204 | 205 | 205 | 148 | 148 | 148 | 148 | |||
Programma 8 | |||||||||||||||
Totaal | -55 | -56 | -57 | -57 | 609 | 594 | 595 | 595 | 554 | 537 | 537 | 537 | |||
Programma's incl. | |||||||||||||||
Bestuur en ondersteuning | -11.652 | -11.812 | -12.314 | -12.707 | 32.628 | 33.188 | 33.724 | 34.214 | 20.975 | 21.376 | 21.409 | 21.507 | |||
Veiligheid | -2.021 | -2.037 | -2.042 | -2.058 | 12 | 12 | 12 | 13 | -2.009 | -2.024 | -2.030 | -2.046 | |||
Verkeer, vervoer en waterstaat | -3.334 | -3.397 | -3.458 | -3.502 | 114 | 115 | 116 | 117 | -3.220 | -3.283 | -3.342 | -3.386 | |||
Economie | -393 | -401 | -409 | -417 | 969 | 988 | 1.008 | 1.028 | 576 | 587 | 599 | 611 | |||
Onderwijs | -2.038 | -2.058 | -2.077 | -2.107 | 177 | 179 | 181 | 183 | -1.862 | -1.879 | -1.896 | -1.923 | |||
Sport, cultuur en recreatie | -5.050 | -5.147 | -5.203 | -5.302 | 1.054 | 1.076 | 1.095 | 1.116 | -3.996 | -4.072 | -4.108 | -4.185 | |||
Sociaal domein | -14.060 | -13.861 | -13.879 | -13.985 | 3.854 | 3.617 | 3.547 | 3.548 | -10.206 | -10.245 | -10.331 | -10.437 | |||
Volksgezondheid en milieu | -7.026 | -7.304 | -7.422 | -7.598 | 7.225 | 7.513 | 7.645 | 7.839 | 199 | 209 | 223 | 241 | |||
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | -1.374 | -1.404 | -1.435 | -1.466 | 1.064 | 1.084 | 1.106 | 1.127 | -311 | -320 | -329 | -339 | |||
Totaal | -46.949 | -47.422 | -48.240 | -49.142 | 47.095 | 47.772 | 48.434 | 49.184 | 146 | 350 | 194 | 43 | |||
Totaal lasten | -46.949 | -47.422 | -48.240 | -49.142 | |||||||||||
Totaal baten | 47.095 | 47.772 | 48.434 | 49.184 | |||||||||||
BIJGESTELDE | 146 | 350 | 194 | 43 |
Meerjarenbegroting
Overzicht baten en lasten
| Raming | Raming | Raming | Raming | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten (BEDRAGEN X € 1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
1. | Stelposten: | 103 | -162 | -708 | -1.069 |
a. | Ombuigingstaakstelling | 153 | 153 | 153 | 177 |
b. | Stelpost investeringsprogramma | 0 | -265 | -811 | -1.196 |
c. | Overig | 0 | 0 | 0 | 0 |
d. | Onvoorzien | -50 | -50 | -50 | -50 |
2. | Lonen en salarissen: | -12.529 | -12.791 | -13.096 | -13.404 |
a. | Bestuur | -795 | -782 | -801 | -820 |
b. | Griffie | -252 | -258 | -264 | -271 |
c. | Bestuursdienst | -9.788 | -10.016 | -10.254 | -10.493 |
d. | Muziekschool | -523 | -536 | -548 | -562 |
e. | Ambtenaren burgerlijke stand | -11 | -11 | -12 | -12 |
f. | GBKZ | -1.160 | -1.188 | -1.216 | -1.246 |
3. | Rente: | -655 | -619 | -595 | -595 |
4. | Afschrijvingen: | -2.492 | -2.536 | -2.503 | -2.432 |
5. | Leveranties/diensten van derden: | -18.396 | -18.256 | -18.240 | -18.470 |
a. | Duurzame roerende zaken | -20 | -20 | -20 | -20 |
b. | Pachten | -3 | -4 | -4 | -4 |
c. | Leerlingenvervoer | -178 | -181 | -184 | -187 |
d. | Faciliteiten personen | -189 | -188 | -196 | -218 |
e. | Verg. personen WMO/Jeugdwet | -5.385 | -5.418 | -5.563 | -5.573 |
f. | Inhuur personeel | -471 | -419 | -423 | -430 |
g. | Algemene benodigdheden | -234 | -237 | -241 | -245 |
h. | Specifiek kleine gebruiksgoederen | -191 | -168 | -171 | -173 |
i. | Specifieke verbruiksgoederen | -1 | -1 | -1 | -1 |
j. | Uitbestede werkzaamheden | -6.346 | -6.377 | -6.297 | -6.417 |
k. | Betaalde huren | -9 | -9 | -9 | -9 |
l. | Verzekeringen | -164 | -166 | -169 | -171 |
m. | Vergoedingen | -644 | -649 | -654 | -664 |
n. | Kosten algemene plannen | -101 | -102 | -104 | -106 |
o. | Betaalde leges en andere rechten | -304 | -309 | -316 | -320 |
p. | Overige diensten | -4.158 | -4.009 | -3.890 | -3.933 |
6. | Energie: | -355 | -360 | -366 | -372 |
a. | Gas | -74 | -75 | -76 | -77 |
b. | Electriciteit | -245 | -249 | -253 | -257 |
c. | Water | -10 | -10 | -10 | -10 |
d. | Benzine/olie/lpg-verbruik | -26 | -27 | -27 | -27 |
7. | Inkomensoverdrachten/uitkeringen: | -11.497 | -11.447 | -11.504 | -11.593 |
a. | Sociale uitkeringen in geld | -3.565 | -3.563 | -3.563 | -3.563 |
b. | Subsidies | -2.366 | -2.402 | -2.439 | -2.476 |
c. | Inkomensoverdrachten - Rijk | -211 | -214 | -217 | -217 |
d. | Inkomensoverdrachten - Gemeenten | -143 | -146 | -148 | -150 |
e. | Inkomensoverdr. - gemeensch.reg. | -5.101 | -5.011 | -5.026 | -5.075 |
f. | Inkomensoverdr. - ov/instell/personen | -48 | -49 | -49 | -49 |
g. | Kapitaaloverdr. - ov.instell/personen | -62 | -62 | -62 | -62 |
8. | Reserveringen: | -55 | -56 | -57 | -59 |
a. | Flexibele algemene reserve | 0 | 0 | 0 | 0 |
b. | Bestemmingsreserves | -55 | -56 | -57 | -59 |
9. | Voorzieningen | -1.073 | -1.194 | -1.170 | -1.149 |
Totaal lasten | -46.949 | -47.422 | -48.240 | -49.142 | |
Lasten | -46.949 | -47.422 | -48.240 | -49.142 | |
Baten | 47.095 | 47.772 | 48.434 | 49.184 | |
Saldo | 146 | 350 | 194 | 43 |
| Raming | Raming | Raming | Raming | |
---|---|---|---|---|---|
Baten (BEDRAGEN X € 1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
A. | Algemene dekkingsmiddelen | 29.212 | 29.747 | 30.235 | 30.682 |
1. | OZB | 7.765 | 7.919 | 8.076 | 8.236 |
2. | Toeristenbelasting | 893 | 910 | 929 | 947 |
3. | Hondenbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. | Precariobelasting | 815 | 816 | 817 | 818 |
5. | Algemene uitkering | 19.330 | 19.693 | 20.004 | 20.271 |
6. | Dividend en rente | 410 | 410 | 410 | 409 |
7. | Geactiveerde rente bouwgrondcomplexen | 0 | 0 | 0 | 0 |
B. | Onttrekkingen aan reserves | 609 | 594 | 595 | 596 |
C. | Dekkingsmiddelen programma's | 17.274 | 17.431 | 17.604 | 17.906 |
1. | Rijksbijdragen: | ||||
a. | - VROM | 0 | 0 | 0 | 0 |
b. | - Onderwijs | 21 | 21 | 21 | 21 |
c. | - Sociale Zaken | 2.867 | 2.790 | 2.790 | 2.790 |
2. | Huren en pachten: | 1.529 | 1.560 | 1.593 | 1.625 |
3. | Diverse heffingen: | ||||
a. | - Secretarieleges | 19 | 19 | 19 | 20 |
b. | - Rechten burgelijke stand | 501 | 511 | 522 | 532 |
- Overige leges | 53 | 54 | 55 | 56 | |
c. | - Omgevingsvergunningen WABO | 773 | 788 | 804 | 820 |
d. | - Parkeerbelasting | 1.290 | 1.315 | 1.341 | 1.367 |
e. | - Begrafenisrechten | 341 | 348 | 355 | 362 |
f. | - Afvalstoffenheffing | 2.719 | 2.762 | 2.762 | 2.762 |
g. | - Rioolheffing | 2.757 | 2.923 | 3.098 | 3.268 |
4. | Diversen: | ||||
a. | - Eigen bijdr. en verhaal sociale uitkering | 752 | 752 | 752 | 752 |
b. | - Verkoop duurz. roerende zaken | 0 | 2 | 0 | 0 |
c. | - Muziekschool | 243 | 248 | 253 | 258 |
d. | - Inkomsten overige goederen en diensten | 1.361 | 1.211 | 1.158 | 1.189 |
e. | - Aandeel GBKZ regio gemeenten | 1.373 | 1.393 | 1.413 | 1.413 |
f. | - Ink.overdr. - gemeensch.regeling | 524 | 524 | 524 | 524 |
g. | - Ink.overdr. - Provincies | 24 | 24 | 24 | 24 |
h. | - Ink.overdr. - overige instell./personen | 25 | 25 | 25 | 25 |
5. | Voorzieningen | 104 | 162 | 97 | 99 |
Totaal baten | 47.095 | 47.772 | 48.434 | 49.184 | |
Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
BEDRAGEN X € 1.000 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
TOTAAL BATEN | |||||
A | Algemene dekkingsmiddelen | 29.212 | 29.747 | 30.235 | 30.682 |
B | Onttrekkingen aan reserves | 609 | 594 | 595 | 596 |
C | Dekkingsmiddelen programma's | 17.274 | 17.431 | 17.604 | 17.906 |
TOTAAL BATEN | 47.095 | 47.772 | 48.434 | 49.184 |
Meerjarenbegroting
Incidentele baten en lasten
I N C I D E N T E L E L A S T E N | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Taakveld | PROGR. 0: BESTUUR EN ONDERSTEUNING | -90.295 | -21.701 | 0 | 0 |
0.1 | Aanschaf pc's / laptops raadsleden | -26.000 | |||
0.2 | Verplichte GBA-audit (3 jaar) | -8.000 | 0 | ||
0.4 | Lias applicatie | -3.500 | |||
0.4 | Personeelslasten formatie privaatrecht | -56.000 | |||
0.4 | Bijdrage GRIT | -4.795 | -13.701 | ||
Taakveld | PROGR. 5: SPORT, CULTUUR EN RECREATIE | -16.959 | 0 | 0 | -17.360 |
5.7 | Uitvoeren bosparkenplan | -16.959 | |||
5.7 | Vervangen beschoeiing Teylingerweg | -17.360 | |||
TOTAAL INCIDENTELE LASTEN | -107.254 | -21.701 | 0 | -17.360 | |
TOTAAL INCIDENTELE BATEN | 16.959 | 756.537 | 756.537 | 756.537 | |
SALDO INCIDENTELE LASTEN EN BATEN | -90.295 | 734.836 | 756.537 | 739.177 |
I N C I D E N T E L E B A T E N | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Taakveld | PROGR. 0: BESTUUR EN ONDERSTEUNING | 16.959 | 756.537 | 756.537 | 756.537 |
0.64 | Precariobelasting kabels en leidingen | 756.537 | 756.537 | 756.537 | |
0.10 | Bijdrage reserve bosbeheerplan | 16.959 | |||
TOTAAL INCIDENTELE BATEN | 16.959 | 756.537 | 756.537 | 756.537 |
Meerjarenbegroting
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Structurele toevoegingen reserves: | ||||
---|---|---|---|---|
Naam reserve | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Egalisatiereserve begraafplaatsen | 55.204 | 56.308 | 57.434 | 58.583 |
55.204 | 56.308 | 57.434 | 58.583 |
Structurele onttrekkingen reserves: | ||||
---|---|---|---|---|
Naam reserve | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Dekkingsreserve rioolvernieuwingen | -74.503 | -74.503 | -74.503 | -74.503 |
Dekkingsreserve riolering buitengebied | -25.359 | -25.359 | -25.359 | -25.359 |
Dekkingsreserve bergingscapaciteit riolering | -48.094 | -48.094 | -48.094 | -48.094 |
Dekkingsreserve renovatie Wilhelminatoren | -4.967 | -4.967 | -4.967 | -4.967 |
Dekkingsreserve Gymnastieklokaal Kleine Sparrenlaan | -15.972 | -15.972 | -15.972 | -15.972 |
Dekkingsreserve Sporthal de Kooi | -19.664 | -19.664 | -19.664 | -19.664 |
Dekkingsreserve duurzame bedrijfswagens | -3.625 | -3.625 | -3.625 | -3.625 |
Dekkingsreserve toplaag kunstgras BSM | -11.674 | -11.674 | -11.674 | -11.674 |
Dekkingsreserve sportlaag kunstgras BSM | -1.717 | -1.717 | -1.717 | -1.717 |
Dekkingsreserve onderbouw kunstgras BSM | -2.060 | -2.060 | -2.060 | -2.060 |
Dekkingsreserve toplaag veld 2 BSM | -3.687 | -3.687 | -3.687 | -3.687 |
Dekkingsreserve realisatie gemeentelijke huisvesting | -216.904 | -216.904 | -216.904 | -216.904 |
Dekkingsreserve losse inrichting gemeentelijke huisvesting | -74.648 | -74.648 | -74.648 | -74.648 |
Dekkingsreserve duurzaam dorpshuis Vogelenzang | -2.319 | -2.319 | -2.319 | -2.319 |
Dekkingsreserve Aanpassen entree gemeentewerf | -7.000 | -7.000 | -7.000 | -7.000 |
Egalisatiereserve begraafplaatsen | -55.204 | -56.308 | -57.434 | -58.583 |
Reserve explosievenopruiming | -25.000 | -25.000 | -25.000 | -25.000 |
-592.397 | -593.501 | -594.627 | -595.776 |
Meerjarenbegroting
Ontwikkeling EMU saldo
Vraag | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
volgens | volgens | volgens | volgens | volgens | ||
+ 1 | Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) | 1.915 | -408 | -187 | -343 | -494 |
+ 2 | Afschrijvingen ten laste van de exploitatie | 2.408 | 2.492 | 2.536 | 2.500 | 2.429 |
+ 3 | Bruto dotaties aan de post voorzieningen ten laste van de exploitatie | 992 | 1.073 | 1.194 | 1.170 | 1.149 |
- 4 | Investeringen in (im)materiële vaste activa die op de balans worden geactiveerd | 3.963 | 3.888 | 8.029 | 5.979 | 2.654 |
+ 5 | Baten uit bijdragen van andere overheden, de Europese Unie en overigen, die niet op de exploitatie zijn verantwoord en niet al in mindering zijn gebracht bij post 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+ 6 | Desinvesteringen in (im)materiële vaste activa: Baten uit desinvesteringen in (im)materiële vaste activa (tegen verkoopprijs), voorzover niet op exploitie verantwoord | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- 7 | Aankoop van grond en de uitgaven aan bouw-, woonrijp maken e.d. (alleen transacties met derden die niet op de exploitatie staan) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten bouwgrondexploitatie: | ||||||
+ 8 | Baten voorzover transacties niet op exploitatie verantwoord | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- 9 | Lasten op balanspost Voorzieningen voorzover deze transacties met derden betreffen | 1.629 | 480 | 1.155 | 1.169 | 1.100 |
- 10 | Lasten ivm transacties met derden, die niet via de onder post 1 genoemde exploitatie lopen, maar rechtstreeks ten laste van de reserves (inclusief fondsen en dergelijke) worden gebracht en die nog niet vallen onder één van bovenstaande posten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11 | Verkoop van effecten: | |||||
11a | Gaat u effecten verkopen? (ja/nee) | nee | nee | nee | nee | nee |
- 11b | Zo ja, wat is bij verkoop de verwachte boekwinst op de exploitatie? | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Berekend EMU-saldo | -278 | -1.211 | -5.641 | -3.821 | -670 |
Meerjarenbegroting
Geprognoticeerde balans per ultimo 2016-2021
ACTIVA | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Raming 2019 | Raming 2020 | Raming 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Vaste Activa | ||||||
1a | Immateriële vaste activa | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1b | Materiële vaste activa | ||||||
| 35.142 | 33.745 | 32.796 | 31.239 | 29.717 | 28.264 | |
| 20.979 | 22.341 | 20.942 | 20.333 | 19.723 | 19.115 | |
| 5.306 | 5.631 | 6.644 | 6.275 | 5.907 | 5.539 | |
1c | Financiële vaste activa | ||||||
| 345 | 345 | 345 | 345 | 345 | 345 | |
| 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | |
| 0 | 0 | 221 | 218 | 214 | 211 | |
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2. | Vlottende Activa | ||||||
2a | Voorraden | ||||||
| 0 | 1.216 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2b | Uitzettingen met een looptijd korter dan één jaar | 7.562 | 9.300 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 |
2c | Liquide Middelen | 231 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2d | Overlopende activa | 1.732 | 990 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Totaal Activa | 71.330 | 73.601 | 69.182 | 66.642 | 64.139 | 61.707 | |
PASSIVA | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Raming 2019 | Raming 2020 | Raming 2021 | |
3. | Vaste Passiva | ||||||
3a | Eigen vermogen | ||||||
| 5.268 | 5.250 | 7.983 | 8.333 | 8.527 | 8.570 | |
| 20.111 | 19.131 | 19.295 | 18.757 | 18.220 | 17.683 | |
| 2.018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3b | Voorzieningen | 4.469 | 4.984 | 3.707 | 3.746 | 3.747 | 3.797 |
3c | Vaste schulden met een looptijd van één jaar of langer | ||||||
| 31.100 | 32.950 | 28.800 | 27.650 | 26.500 | 25.350 | |
| 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
4. | Vlottende Passiva | ||||||
4a | Netto vlottende schulden korter dan één jaar | ||||||
| 0 | 1.301 | 3.192 | 1.951 | 939 | 102 | |
| 4.352 | 7.491 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | |
4b | Overlopende passiva | 4.007 | 2.490 | 2.200 | 2.200 | 2.200 | 2.200 |
Totaal Passiva | 71.330 | 73.601 | 69.182 | 66.643 | 64.139 | 61.707 |