Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regelingen
Verbonden partijen zijn partijen waarmee de gemeente een bestuurlijke relatie heeft en waarin zij eveneens een financieel belang heeft. Partijen waarin de gemeente alleen een bestuurlijk belang heeft en waaruit geen juridisch afdwingbare financiële verplichtingen voortkomen, maken onderdeel uit van een programma.
Van een bestuurlijk belang is sprake wanneer de gemeente op enigerlei wijze zeggenschap heeft. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld een zetel in het bestuur dan wel stemrecht bij bestuurlijke beslissingen. Het financieel belang betekent dat middelen die de gemeente aan een derde partij ter beschikking heeft gesteld, niet terugontvangen kunnen worden in geval van faillissement en dat financiële problemen op de gemeente verhaald kunnen worden.
De gemeente heeft bestuurlijke en financiële belangen in gemeenschappelijke regelingen, verenigingen en stichtingen (verbonden partijen). Gemeenschappelijke regelingen voeren beleid uit voor de gemeente wat in principe ook door de gemeente in eigen beheer kan worden uitgevoerd. Men spreekt ook wel van verlengd lokaal bestuur. De gemeente mandateert als het ware deze verbonden partijen en blijft eindverantwoordelijk voor het realiseren van de doelstellingen. In de raad van 18 mei 2017 is de nota Grip op samenwerking Bloemendaal 2017 vastgesteld.
Onderstaand worden de verbonden partijen genoemd en wordt uiteengezet wat de doelstelling, de tijdsduur van de regeling, mogelijke ontwikkelingen en het financiële belang is.
- Gemeenschappelijke regelingen
Naam | Rechtsvorm | Vestigingsplaats | Publiek belang | tijdsduur |
---|---|---|---|---|
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | Zware GR | Haarlem | Openbare orde, gezondheid en veiligheid door Regionale brandweer en GGD Kennemerland | Onbepaald |
Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland (Paswerk) | Zware GR | Cruquius | Sociale werkvoorziening | Onbepaald |
Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid (GBKZ) | Lichte GR | Overveen | Belastingheffing- en inning, uitvoering wet WOZ | Onbepaald |
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ) | Lichte GR | Heemstede | Uitvoering van taken Sociale zekerheid | Onbepaald |
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten “West-Kennemerland”. | Zware GR | Haarlem | Leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en voortijdig schoolverlaten | Onbepaald |
Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland | Zware GR | Haarlem | Bereikbaarheid regio Zuid-Kennemerland | Onbepaald |
Informatie Technologie 2015 (GRIT) | Lichte GR | Heemstede | Beheer en dienstverlening ICT Infrastructuur | Onbepaald |
Omgevingsdienst IJmond | Zware GR | Beverwijk | Veilige en gezonde fysieke leefomgeving | Onbepaald |
- Vennootschappen en corporaties
Naam | Rechtsvorm | Vestigingsplaats | Publiek belang | tijdsduur |
---|---|---|---|---|
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | NV | Den Haag | Bankier voor overheden | Onbepaald |
Eneco Groep | NV | Rotterdam | Energievoorziening | Onbepaald |
Meerlanden | NV | Rijsenhout | Afvalinzameling en verwerking | Onbepaald |
- Stichtingen en verenigingen
Naam | Rechtsvorm | Vestigingsplaats | Publiek belang | tijdsduur |
---|---|---|---|---|
Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (Rijk) | Stichting | Heemstede | Inkoopsamenwerking | Onbepaald |
Stichting Openbaar Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ) | Stichting | Haarlem | Aanbod van openbaar onderwijs | Onbepaald |
- Overige verbonden partijen
Naam | Rechtsvorm | Vestigingsplaats | Publiek belang | tijdsduur |
---|---|---|---|---|
Metropoolregio Amsterdam (MRA) | convenant | Amsterdam | Betere samenwerking in MRA gebied | 5 jaar vanaf 1 jan 2017 |
Paragrafen
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
| ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Conform de gemeenschappelijke regeling is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden middels het vrijdagbericht ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurs-commissie. | ||||||||||||||||||
Financieel belang Risico's | Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR. Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | In 2016 is de Gemeenschappelijke Regeling VRK geactualiseerd. De organisatie is terughoudend in het opvoeren van nieuw en versterkt beleid, ook waar dit bekostigd wordt door besparingen binnen de organisatie. Er zijn echter enkele ontwikkelingen waar de VRK noodzakelijk op dient in te springen.
|
Paragrafen
Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Gemeenschappelijke regeling werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland (Paswerk) | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Inwoners uit de deelnemende gemeente met geestelijke, lichamelijke en/of psychische beperkingen binnen de kaders van de wetgeving de gelegenheid bieden passende arbeid uit te voeren. Kwalitatief goed en een financieel gezonde regeling voor beschut werken en re-integratie. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (rechtspersoon) dat bestuurd wordt door het Bestuur GR Paswerk, bestaande uit vijf verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het Bestuur heeft nog drie externe adviseurs. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De begrotingen en jaarrekeningen van Paswerk worden ter besluitvorming voorgelegd aan het college, de gemeenteraad wordt erover geïnformeerd. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 10% in deze gemeenschappelijke regeling | ||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Er is een nieuwe Gemeenschappelijke regeling (GR) gekomen voor Paswerk, waarbij in de GR nog slechts wordt samengewerkt in WSW-verband. Er is een aparte rechtspersoon (Pasmatch) gekomen voor de overige activiteiten van Paswerk (dagbesteding en re-integratie van bijstandsgerechtigden), waarvan Haarlem en Zandvoort eigenaar zijn geworden. De overige gemeenten Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, en Heemstede nemen niet deel, maar beperken zich tot een inkooprelatie met deze rechtspersoon. De feitelijke ontvlechting van de holding Paswerk is per 1 januari 2015 dus een feit. Met de Participatiewet is de toegang tot de WSW afgesloten en het werknemers-bestand WSW zal dus geleidelijk gaan afnemen de komende jaren. Het bestuur van de GR Paswerk is in 2015 gekomen met een strategisch meerjarenplan om de tekorten op de SW terug te dringen. |
Paragrafen
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ) | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ. Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep). | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de vier gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2018 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 29%. | ||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld | ||||||||||||||||||
Jaarverslag | GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het jaarverslag over het afgelopen jaar. | ||||||||||||||||||
Aandeel Bloemendaal |
| ||||||||||||||||||
Meerjarenraming |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | ICT GBKZ zal in 2018 de aansluiting op het platform ‘Mijn overheid’ en het digitaal loket voorbereiden. Fiscaal beleid In 2018 zullen weer bilaterale gesprekken met alle vier gemeenten plaatsvinden om samen tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen. Ambtelijke samenwerking Zandvoort met Haarlem Zandvoort blijft deelnemer van de gemeenschappelijke regeling GBKZ. Wel heeft de ambtelijke samenwerking met Haarlem consequenties voor de ICT van GBKZ. Via overleg tussen Haarlem, Zandvoort en GBKZ is hier al aandacht voor. Uittreding Haarlemmerliede De definitieve besluitvorming tot de fusie van Haarlemmerliede met Haarlemmermeer is afgerond. Dit betekent dat Haarlemmerliede per 1 januari 2019 zal uittreden uit de gemeenschappelijke regeling GBKZ. Cocensus zal als ontvangende partij het proces van de uittreding begeleiden. |
Paragrafen
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ) | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkering ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening. De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal. Kwalitatief goed en een financieel gezonde intergemeentelijke afdeling voor burgers die in een kwetsbare positie verkeren, met het doel zelfstandige participatie te bevorderen. Het door de individuele gemeenten vastgestelde beleid en de uitvoering van de Participatiewet binnen de gestelde budgetten realiseren. | ||||||||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, en Heemstede. | ||||||||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen. | ||||||||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg. | ||||||||||||||||||||||||
Financieel belang | De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 40 %. | ||||||||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; hoog | ||||||||||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||||||||||
Meerjarenraming IASZ |
| ||||||||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | De Participatiewet heeft per 1-1-2015 de Wet Werk en Bijstand (WWB) vervangen. De toegang tot de WSW en (grotendeels) de Wajong is afgesloten per 2015. Dit zal voor gemeenten een hoger beroep op de bijstand gaan betekenen, doordat meer mensen met een beperking zich melden voor werk of een uitkering. Ook de afbouw van de SW-sector heeft invloed op mensen met een beperking. Slechts weinig personen hebben nog recht op een beschut werken plek (de nieuwe WSW). Alle mensen met een arbeidsbeperking worden vanaf 2015 naar regulier werk begeleid via het regionale Werkbedrijf (een samenwerkingsverband van werkgevers, werknemers, bedrijfsleven, SW-bedrijven, UWV en gemeenten, in 35 arbeidsmarktregio’s). Gemeenten hebben de leiding over het Werkbedrijf. De financiële consequenties in de Participatiewet zijn groot met de nodige risico’s voor gemeenten. Ook op het gebied van de WMO en de Jeugdwet zijn er per 2015 veel veranderingen doorgevoerd. Voor de IASZ geldt dit met name bij de uitvoering en de administratie van de WMO. Doch ook met de Jeugdwet zijn er veel nieuwe administratieve taken bijgekomen voor de IASZ. Gezien de veranderingen in werkwijze en verantwoordelijkheden is de GR Sociale Zaken in 2016 aangepast. |
Paragrafen
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland' | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten). | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald. De gemeentelijke bijdrage is ongeveer 6,5% (naar rato van het aantal jongeren per gemeente van 5 tot 23 jaar op 1 januari van het voorafgaande jaar). | ||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Toelichting gemeentelijke bijdrage: Perceel 1: administratie Van de totale kosten wordt 25% betaald uit de RMC Rijksbijdrage. De overige 75% worden door de 9 gemeenten gezamenlijk betaald, naar rato van het aantal jongeren, zoals in de GR CARel is afgesproken. Perceel 2: leerplicht De kosten bestaan uit kosten voor de formatie (loonkosten en werkgeverslasten) en uitvoeringskosten (overhead). De gemeente Haarlem hanteert een percentage van 20% aan overheadkosten. De middelen kwalificatieplicht vallen direct aan Haarlem toe en worden in mindering gebracht op de berekende bijdrage voor de gemeenten. Perceel 3: RMC RMC wordt volledig gefinancierd vanuit rijksmiddelen RMC, de voortijdig schoolverlaten programmagelden en de doeluitkering jeugd. Aan de taakuitvoering RMC worden geen gemeentelijke middelen toegevoegd. | |||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Het beleid wordt voortgezet. Voor 2017 blijven de rijksbudgetten in stand. In 2017 zal er meer worden ingezet op jongeren in kwetsbare posities en ook op jongeren zonder startkwalificatie die langer dan een jaar van school zijn. De gemeente Uitgeest gaat (door een gemeentelijke fusie) per 1 januari 2017 uittreden uit de GR schoolverzuim en VSV en toetreden tot de RMC regio Noord- Kennemerland (Alkmaar e.o.). Deze uittreding zal een geringe vermindering van de budgetten ten gevolge hebben. |
Paragrafen
Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Gemeenschappelijke Regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het vastleggen en langdurig borgen van onderlinge afspraken op het gebied van samenwerking bereikbaarheid. Instelling van en deelname aan een regionaal mobiliteitsfonds voor de realisering van projecten en maatregelen ter uitwerking van de regionale bereikbaarheidsvisie “Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking”. Dit fonds wordt ingezet om:
| ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlem, Heemstede, en Zandvoort | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De portefeuillehouder verkeer is vertegenwoordiger namens de gemeente in de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Vóór vaststelling van de begroting en het jaarverslag wordt de raad in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven. Projectvoorstellen worden voorgelegd aan de raad. Een project wordt uitgevoerd in regionaal verband indien een meerderheid van de raden van de deelnemers daar voor is. Het financieel beheer van het fonds wordt uitgevoerd door de Gemeente Haarlem. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | De vier deelnemende gemeenten storten jaarlijks een bijdrage in het fonds, gerelateerd aan het aantal inwoners. Bloemendaal stort in de periode 2013 t/m 2027 in totaal € 2.006.768 Gemeente Bloemendaal participeert voor circa 12%. | ||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||||
Maakt deel uit van de jaarrekening gemeente Haarlem | |||||||||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Enkele projecten ten laste van het fonds betreffen o.a.:
Voor 2018 heeft de stuurgroep uitgaven van € 2.906.000 begroot, verdeeld over: € 1.200.000 fiets € 100.000 openbaar vervoer € 131.000 verkeersmanagement € 1.300.000 infrastructuur € 175.000 diversen; inhuur progr.manager lobbyist en werkdeel begroting |
Paragrafen
Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking automatisering 2015 (GRIT) | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal en Heemstede. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn; | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 45,67% van het totaal van deze GR. | ||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT van start gegaan. De gemeente Bloemendaal neemt afgerond 46% van de GRIT kosten voor zijn rekening en Heemstede de resterende 54%. In 2017 lag de focus op het inrichten en in gebruik nemen van de gezamenlijke ICT infrastructuur. In juli is de front end (ontsluiting van applicaties en data) in gebruik genomen. Eind 2017 zullen alle back end servers (waar de applicaties op draaien) op de oude hardware zijn gemigreerd naar de nieuwe omgeving, waarna de oude hardware kan worden uitgezet. Dit project blijft druk leggen op de afdeling en zorgt voor uitstel van andere noodzakelijke werkzaamheden. De druk in 2018 zal daarom groot blijven. In 2018 zal de integratie van systemen verder worden opgepakt. Daarbij zal de focus meer liggen op verdere professionalisering en harmonisering van de werkprocessen en de informatiebeveiliging. In het kader van harmonisatie zal in 2018 het netwerkontwerp worden aangepast en worden beide netwerken op elkaar afgestemd. Tevens worden in 2018 (i.p.v. in 2017) de basisnetwerkcomponenten vervangen, zodat een stabiel, toekomstbestendig netwerk wordt verkregen. Netwerkmonitoring, waarbij het netwerk 24*7 in de gaten wordt gehouden, wordt in 2018 uitgerold. Ook na de samenvoeging van teams automatisering van Bloemendaal en Heemstede is GRIT niet groot genoeg om alle benodigde kennis van alle verschillende platforms en systemen in huis te hebben. De leiding van GRIT heeft half 2017 een advies aan de gemeentesecretarissen gegeven over de toekomst van GRIT. De basis van dit advies zal per onderdeel worden bekeken of outsourcing hiervan de beste optie is. Om tot uitbesteding te komen zal externe begeleiding en inhuur van externe capaciteit noodzakelijk zijn. Hiervoor worden in 2018 extra kosten gemaakt, totdat het proces van outsourcing geheel is afgerond. Deze kosten worden via de GRIT verdeelsleutel verdeeld tussen Bloemendaal en Heemstede. Er moet nog veel gebeuren en in een behoorlijk tempo. Daarbij zijn de ambities bescheiden, maar voor de meeste projecten geldt dat ze noodzakelijk zijn. Hiervoor zijn substantiële middelen nodig. |
Paragrafen
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit met zorg voor milieu, bodem, lucht, water(systemen), bouwwerken, infrastructuur, landschappen en natuur in ruime zin waarbij in samenspel met andere beleidsterreinen van de deelnemers aan duurzame ontwikkeling vorm wordt gegeven. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest (wil uittreden), Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,4%. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar. | ||||||||||||||||||
Financieel belang |
| ||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Per 1 mei 2017 is het college van gemeente Bloemendaal toegetreden tot de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond voor het zogenoemde basistakenpakket. Dit betreft de complexe milieutaken bij bedrijven, asbest en grondstromen. Met de uitvoering van het basistakenpakket is 1.115 uur gemoeid. Voor 2018 komt dit neer op een bijdrage van €85.298,-voor het basistakenpakket. Met toetreding heeft gemeente Bloemendaal ook een zetel gekregen in het algemeen bestuur van Omgevingsdienst IJmond. Toetreding maakt ook dat vanaf nu de raad van gemeente Bloemendaal gevraagd wordt haar zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting voor zover het de bijdrage inzake het basistakenpakket betreft. |
Paragrafen
NV Bank Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | De NV Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | 21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen) | ||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Gezien de aanhoudende onzekerheden acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte netto winst 2017. Onder invloed van onzekerheid over hun toekomstige inkomsten en verplichtingen zijn de kernklanten van de bank relatief terughoudend met nieuwe investeringen. Het Rijk heeft een groot aantal taken gedecentraliseerd naar gemeenten. Mede daardoor is de afhankelijkheid van inkomsten vanuit het Rijk en het gemeentefonds toegenomen. Het afgelopen jaar was sprake van een verbetering van de financiële positie van woningcorporaties. De beleidsmaatregelen die zijn ingezet naar aanleiding van de verhuurdersheffing hebben hun effect, maar hebben geleid tot minder investeringen in zowel nieuwbouw als bestaand bezit. De zorgsector kenmerkt zich als een complex krachtenveld met een hoge mate van regeldruk. Het Rijk heeft zich deels teruggetrokken uit deze sector en belegt financiële risico’s zoveel mogelijk bij de partijen zelf. Onder invloed van deze ontwikkelingen daalde de kredietvraag, maar bleef het hoge marktaandeel op peil. |
Paragrafen
Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | 16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen) | ||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Het college heeft besloten om de aandelen in het energiebedrijf in principe te willen verkopen, en wint hierover de wensen en bedenkingen van de raad in. Verwacht wordt dat na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 definitieve verkoop aan de orde is. Mochten de aandelen worden verkocht, dan moet het verlies aan structurele baten worden opgevangen (de helft van de raming, ongeveer € 175.000). |
Paragrafen
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen, meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijkerhout. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel. Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | 4.820 aandelen à € 46,00 nominaal. (2,63% van de aandelen) | ||||||||||||||||||
Risico's |
| ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | In 2016 is het Strategiedocument Meerlanden 2016 – 2020 vastgesteld. Vanaf 2017 is de dienstverleningsovereenkomst met Meerlanden, na een evaluatie, verlengd met 5 jaar. |
Paragrafen
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk) | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Haarlemmerliede, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland) | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stg. Rijk. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | In 2018 neemt Bloemendaal 6,63% van de totale kosten voor zijn rekening. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874. | ||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Ten opzichte van de begroting 2017 stijgen de deelnemersbijdragen met € 99.000. Dit is vooral het gevolg van stijgende personeelslasten. De bijdrage van de gemeente Bloemendaal stijgt van € 135.311 naar € 143.282. De dienstverlening aan Zandvoort en Haarlemmerliede wordt gestaakt. |
Paragrafen
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland
Stichting Openbaar Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ) | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het in stand houden van scholen voor openbaar primair onderwijs, conform de wet op het Primair Onderwijs, in de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Per 1 juli 2016 is sprake van een nieuwe bestuursstructuur. Per deze datum is sprake van een college van bestuur alsmede een raad van toezicht. De raad van toezicht bestaat uit 5 personen. De leden van de raad van toezicht worden door de raden van de 4 gemeenten benoemd. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De goedkeuring van de begroting en rekening van STOPOZ is sedert 1 juli 2016 de bevoegdheid van de raad van toezicht van STOPOZ (dus niet langer van de gemeenteraden). Aan de hand van o.a. periodieke voortgangsrapportages van de raad van toezicht en overleg met het college van bestuur worden de gemeenten geïnformeerd over de (financiële) gang van zaken. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | Er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage. Het betreft een geheel zelfstandig schoolbestuur. Het schoolbestuur ontvangt rechtstreeks de rijksvergoedingen. | ||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningsresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | In juni 2016 hebben de raden van de 4 deelnemende gemeenten ingestemd met een wijziging van de bestuursstructuur van STOPOZ. Zie de onderdelen ‘Bestuurlijk belang’ en ‘Bestuurlijke Verantwoording’. Aanleiding voor de wijziging was de per 1 augustus 2010 in werking getreden wet ‘Goed onderwijs – Goed bestuur’. In het kader van de invoering van het raad van toezichtmodel heeft de raad van Bloemendaal (in de vergadering van 28 juni 2016) een motie aangenomen. In de motie geeft de raad aan het college opdracht:
|
Paragrafen
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA) | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Partijen binnen de MRA hebben een convenant afgesloten voor versterkte samenwerking, waardoor het mogelijk is om gezamenlijk de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. De MRA moet continu economisch kunnen vernieuwen. Dat is nodig om het welvaarts- en welzijnsniveau van de mensen die hier wonen en werken te kunnen waarborgen. Dit betekent voldoende nieuwe woningen, ruimte om te kunnen ondernemen, experimenteren met nieuwe economische sectoren, innoveren, verbeteren van de leefkwaliteit, versnellen van de transitie naar een schonere economie, verbeteren van de regionale bereikbaarheid en klimaatbestendigheid. Bovenal moet de MRA snel kunnen inspelen op veranderingen. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Provincie Noord-Holland, Provincie Flevoland, Vervoerregio Amsterdam , Gemeenten: Almere, Lelystad, Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn, Amsterdam, Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren, Beverwijk, Heemskerk, Velsen, Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland,Zaanstad, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Heemstede, Zandvoort | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | In de regiegroep zijn alle bestuurlijke regio's vertegenwoordigd. De portefeuillehouder van de gemeente Haarlem vertegenwoordigt de regio Zuid-Kennemerland in de regiegroep. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De begroting wordt ter consultatie voorgelegd aan de betrokken partijen. Daarna volgt vaststelling door de regiegroep. Ter voorbereiding wordt eerste een globale begroting toegezonden. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | De regiegroep van de MRA doet jaarlijks een voorstel aan de partijen voor de financiële bijdrage op basis van een overzicht van benodigde budgetten, het jaarverslag en de verantwoording over het voorafgaande jaar. De regiegroep stelt de hoogte van de financiële bijdrage per deelnemer vast na consultatie van de deelnemers, waarna elke deelnemer dit kan verwerken als voorstel in de eigen begroting. Voor het eerste jaar (2017) is een basisbijdrage voor gemeenten voorgesteld van € 1,50 per inwoner per gemeente. Dat is voor Bloemendaal een bijdrage van € 33.000. De provincies Noord-Holland en Flevoland dragen als basisbijdrage evenveel bij als de grootste gemeente uit hun provincie. De bijdrage voor 2018 is ongewijzigd. De bijdragen voor de daarop volgende jaren is nog niet bekend. De versterkte samenwerking is in 2017 gestart. Er zijn daarom geen financiële resultaten en jaarverslagen van 2015 en 2016 beschikbaar. | ||||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | De MRA agenda is opgesteld om uitvoering te geven aan de doelstelling van de versterkte samenwerking binnen de MRA. Deze agenda vormt dan ook de basis voor de begroting. De gemeente Bloemendaal is bij een aantal projecten betrokken, waaronder afstemming programmering Woningbouw, Strategische agenda Kust (Amsterdam Beach), Taskforce OV Knooppunten Kennemerlijn, Actieprogramma Metropolitane Landschap (Ontwikkelperspectief Binnenduinrand), circulair maken regionale grondstoffenketens. Bloemendaal heeft belang bij deze samenwerking om grensoverschrijdende opgaven op te kunnen lossen. Het gaat dan om het behouden van het hoogwaardig woonmilieu, regionale afstemming over een goed en gevarieerd winkelaanbod, behoud en versterking van de landschappelijke en cultuurhistorische waarden van de landgoederen en groene gebieden, versterking van (verblijfs)recreatie en goede vergader- en congresfaciliteiten, goede en hoogwaardige (OV-)verbindingen met Amsterdam en Schiphol. |